Foto

The House of Worth

Afgelopen woensdag was er een filmavond georganiseerd door de textielcommissie. Dat betekende een avond met lekkere hapjes, drankjes en natuurlijk een goede film; The September Issue. In deze film kregen we een kijkje achter de schermen hoe het tijdschrift The Vogue wordt vormgegeven.

Vogue, een tijdschrift dat vol staat met Couture van bekende modeontwerpers. Tijdens het zien van de film viel mij op hoe graag modeontwerpers in dit blad willen staan. Het blad is belangrijk voor hun bekendheid en status in de modewereld.

In deze column neem ik jullie mee naar de tijd waarin The Vogue nog niet bestond en waar modeontwerpers nog geen sterstatus hadden zoals we dat nu kennen. Ik stel jullie voor aan een man die een belangrijke rol heeft gespeeld in de modewereld.

Terug naar 1871. In dit jaar werd in Parijs het eerste Haute Couture huis opgericht door Charles Frederick Worth. Hij wordt wel de uitvinder van Haute Couture genoemd. Hij was de eerste couturier die wereldwijd bekendheid kreeg met zijn couture stukken.

Een vooruitstrevend persoon was meneer Worth. Hij was de eerste die zijn naam in de kledingstukken zetten, de voorloper van de merknaam. En in plaats van het maken van kleding op verzoek, ontwierp hij eigen collecties, die vervolgens gepresenteerd werden. Voor die tijd was dat een hele nieuwe aanpak van kleding verkopen. Hiermee heeft hij veel invloed gehad op de constante verandering in de mode. Ook was Worth de eerste couturier die mannequins in plaats van paspoppen gebruikte voor de presentatie van zijn nieuwste Haute Couture stukken.
De kledingstukken en vooral de japonnen van Worth vielen op door de rijke stoffen, geborduurd met draden van goud of zilver. Wat hij vooral ontwierp waren zwierige baljurken en avondkleding. De couture huizen had honderden coupeurs, borduursters en naaisters in dienst die aan de kostbare ontwerpen werkte. Klanten voor wie de couturier japonnen maakten waren onder andere Koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk en Keizerin Elisabeth in Beieren. Worth werd door deze belangrijke klanten bekend over de hele wereld.

Het couture huis sloot in 1956. Maar sinds 1999 is er weer een modehuis dat Worth heet en in 2010 de eerste Haute Couture stukken showde.

Ook nu nog gaat de couturier zoals Chanel of Dior, nog op dezelfde manier te werk als Worth: de praktisch onbetaalbare couture stukken worden gedragen door de celebraties die het zich kunnen veroorloven en zijn door ieder te bewonderen in tijdschriften zoals Vogue.

column3  column2